Stijging van de schulden op kruissnelheid

Op 23 oktober 2017, over deze onderwerpen: Lokaal beleid
Besparen

“Beleid op kruissnelheid”, beweert de huidige Open VLD en sp.a meerderheid in hun lokale publicaties en aan al die het horen wil. Het is natuurlijk haar volste recht te pochen en uit te pakken – en dit het liefst zo hard mogelijk - met haar tot nu geleverde prestaties. Het is ook  onze morele en zelfs burgerlijke plicht als oppositie hier en daar toch wel heel grote bedenkingen te maken bij dit alles.

Ook de gemaakte en nog te maken schulden zijn echter nog veel meer op kruissnelheid en maakt de huidige financiële toestand haast rampzalig. Dit heeft haast alles te maken met teveel megalomane super dure projecten. Maar al te vaak hebben we van deze meerderheid moeten horen dat de stad  Borgloon nooit geld zal hebben om de nodige investeringen te doen, als er niet meer extra kan geleend worden. Ter verdediging van deze politiek durft men zich zonder het minste schaamtegevoel nog goed praten door publiekelijk te verwijzen naar een andere nabijgelegen gemeente, namelijk Kortessem, met een nog veel hogere schuldenlast per inwoner. En deze werd dan nog vooral opgebouwd tijdens vorige legislaturen met eenzelfde Open VLD/sp.a achter het stuur.

Zijn wij dan als N-VA tegen investeringen en tegen leningen? Helemaal niet, maar we zouden die enkel doen voor kleinschaligere en betaalbare projecten, die heel snel zichtbaar/voelbaar zouden zijn voor de Lonenaar met ook nog een heel echte meerwaarde. Het tergt ook iedere logica en zelfs verbeelding om maar bijkomend vastgoed te willen blijven verwerven, als men nog niet eens in staat is de eigen gebouwen te onderhouden en eventueel te verbeteren. En we denken dan hier heel bijzonder aan het Panishof, de Sporthal (cafetaria), de Stadshoeve, de parochiezaal in Hoepertingen enz.

Zo lang deze huidige meerderheid het voor het zeggen blijft hebben en dus ook na de verkiezingen van volgend jaar, zal de Lonenaar nog veel dieper in zijn geldbeugel moeten tasten zonder echt waar te krijgen voor zijn geld. Vroeg of laat zullen deze enorme schulden moeten terugbetaald zonder dat er een voldoende financiële “return” of andere meerwaarde tegenover staat. En per slot van rekening is dit toch iets wat iedereen nastreeft bij iedere investering. Een bankier/ondernemer zoudt dit toch heel zeker moeten weten!!

Of blijft deze meerderheid nieuwe torenhoge schulden maken met het oog op een verplichte fusie, zodat ze de schuldenberg kan doorschuiven? Zo ja, dan vinden wij dit overduidelijk onverantwoord, onfatsoenlijk en onethisch!

Hoe waardevol vond je dit artikel?