Opinie

Op 19 mei 2014

GELOOF ZE NIET!!!

Het is blijkbaar tegenwoordig zeer “in” dat politieke partijen in Vlaanderen de laatste weken congressen organiseren om het vooral te hebben over een andere partij en hun eigen verkiezingsprogramma daar dan zo goed als niet aan bod komt. Misschien uit zwakte??

Het is waarschijnlijk een tactiek zoals een andere, maar wat men op z'n minst kan stellen is dat dit toch wel grotendeels nieuw is. Of de kiezer daar wel een echte boodschap aan heeft, is toch wel wat anders. Maar ja, iedere vogel zingt nu éénmaal zoals hij gebekt is en de respectabele kiezer heeft altijd het laatste woord.

Het is echter een feit dat de Zesde Staatshervorming allesbehalve Copernicaans is. Kris Peeters mag intussen hier nog heel lang over blijven dromen, zolang zijn partij het geweer niet van schouder verandert.

Het noeste werk van N-VA minister Philippe Muyters heeft er voor gezorgd dat de Vlaamse regering 4 jaren op een rij een begroting in evenwicht kon voorleggen. Eerst moest er wel nog een serieus begrotingsgat gedicht worden, dat OVLD minister van begroting, Dirk Vanmechelen, tijdens de vorige regering had achter gelaten. Door deze staatshervorming en dankzij de dramatisch hoge overheidsschulden van de federale regering zal opnieuw een gat van ongeveer 2 miljard euro moeten dicht gereden worden.

Vervolgens zou destijds volgens Yves Leterme het CD&V nooit in een federale regering stappen zonder een Vlaamse meerderheid. Iedereen, die de Belgische politiek iets of wat volgt, weet toch wel wat er intussen is gebeurd, niet? En het zou me echt niet verwonderen, moest dit voor herhaling vatbaar zijn. De OVLD schijnt hiermee alvast geen probleem te hebben. Zo dus ......

Over het “Dexia” debacle en de achthonderdduizend  (= 800 000) “Arcopar” gedupeerden zullen we het hier maar niet opnieuw hebben, want daar gaat nog veel meer inkt over vloeien dan tot nu toe het geval is geweest. Intussen blijven deze spaarders wel op hun honger en in de onzekerheid zitten.

De vraag stelt zich dan ook of bepaalde partijen niet bijzonder slecht geplaatst zijn om een zeer krachtige oproep te doen om andere partijen niet te geloven. Zij willen wel  geen indexsprong,

afschaffing of hervorming ervan, maar hebben er tot nu toe al zo veel aan geprutst  om deze stijging van de levensduurte toch maar niet te moeten compenseren.

Ook in Limburg schijnen de traditionele partijen nu plots te weten hoe het hier allemaal voortaan aan moet toegaan, vooral met de OVLD op kop, omwille van de sluiting van Ford Genk.

Ik ben oud genoeg om te weten dat Limburg altijd het veel zwakkere broertje is geweest van alle Vlaamse provincies. En welke partijen hebben al die jaren gezeten in de federale regering en in de Limburgse deputaties? En wat hebben ze al die tijd gedaan om de specifieke problemen in Limburg kordaat, efficiënt en krachtdadig aan te pakken en op te lossen? Het mag ons een heel grote troost zijn dat zij net voor de verkiezingen eindelijk en plots weer het grote licht hebben gezien.

Evenzeer de publiekelijke excuses voor de pestbelastingen van de Belgische regering uit de liberale hoek. Of het geloofwaardig en gemeend is, is natuurlijk wat anders.

“Luister niet naar mijn woorden, maar kijk naar mijn daden” zou misschien veel beter klinken

dan gewoon “geloof ze niet!”. Wij, N-VA'ers, hebben er het volste vertrouwen in dat voor de kiezer enkel de keiharde feiten tellen en helemaal niet veronderstellingen, die trouwens op totaal niks berusten. Het N-VA programma kent in berekening, transparantie, detail en timing zijn gelijke niet met het risico zich kwetsbaar te hebben moeten opstellen. Daar is veel moed voor nodig, maar het is tenminste heel eerlijk. En dit alles zijn wij de kiezer meer dan schuldig, omdat hij ons volste respect verdient.

Jean-Paul Stas

Communicatieverantwoordelijke

N-VA Borgloon

Hoe waardevol vond je dit artikel?